Gáztöltés a klímába

Vigyázat meredek pálya következik!

Mikor kell gázt tölteni a klímába?

A háztartási légkondicionálókban lévő hűtőközeg -amit már a gyárban beletöltenek- nem kopik, nem fogy el, nem kell időnként cserélni, ezért egy jól összerakott légkondi, rendszeres klímatisztítás mellett, akár 20 évig is képes üzemelni a gyárilag beletöltött hűtőközeggel. A gáz hiányát a hűtés vagy fűtés teljesítményének csökkenése jelzi. Illik megjegyezni, hogy a klímatisztítás hiánya is okozhat teljesítmény csökkenést, de ennek igen könnyen a végére lehet járni. 
Tehát röviden: akkor kell gázt tölteni a klímába, ha valaki hibázott, vagy a gyártó vagy a telepítő.

Nyomás mérés klímatisztítás alkalmával.

A hűtőközeget, csak indokolt esetben méricskéljük, mert ha a klíma rendesen hűt/fűt értelmetlen a hűtőközeg nyomását méregetni. A mérést, a felső képen látható manométerrel végezzük. Egy tömlővel rácsatlakozunk a klíma kültéri egységén lévő sarokszelepre és a manométer órájáról leolvashatjuk az aktuális értékeket. A sarokszelepre fel és lecsatlakozáskor szisszenést hallunk ilyenkor elszökik egy kis hűtőközeg, lecsatlakozáskor tömlőben lévő hűtőközeg is elszökik.
Ez nem nagy mennyiség, de ha az évenkénti karbantartásoknál ezt mindig eljátssza a szerelő, akkor pár év múlva már mérhető lesz a hiány.
Lelkiismeretes szerelő, előszór hőmérővel nézi meg a beltéri egység kifújt levegőjét és csak indokolt esetben méri meg a gáznyomást.


A klímatöltés menete

A gázhiány megállapítása után a szerelőnek meg kell keresnie a szivárgás helyét. Tehát megállapítja, hogy miért szökött el a hűtőközeg. Lefejti a hűtőközeget a rendszerből, kijavítja a hibát, nyomáspróbával ellenőrzi, (nitrogénnel) hogy sikerült-e a javítás, ha sikerült a nyomáspróba és nem szivárog a rendszer, akkor levákumolja és feltölti hűtőközeggel a klímát. Ez így leírva egyszerű és gyors, de a valóságban elég hosszúra tud nyúlni.
Bonyolítja a helyzetet, hogy a lefejtett hűtőközegek nem mindegyikét lehet visszatölteni a klímába. A jelenleg legelterjedtebb hűtőközeg az R410a, ami egy gázkeverék (mint az R407c is), nem akarok senkit untatni a részletekkel, de a lényeg az, hogy ezeknél a hőtőközegeknél 10%-nál nagyobb gázhiány esetén -ami cirka 10dkg- nem lehet rátölteni a rendszerre, -mert nem nem úgy fog működni mint kéne,- az egész töltetet cserélni kell. Ha cserélni kell akkor valahová kéne rakni azt, ami még benne van, -nevezzük nevén, a veszélyes hulladékot. A haját tépné a kedves olvasó, ha apróra leírnám, hogy mit és hogy kellene csinálni, -ettől megkímélem- de a saját felelősségéről azért azt illik tudnia mindenkinek. Egy átlagos klímából elszökő hűtőközeg annyival járul hozzá a globális felmelegedéshez mint 1-2 tonna széndioxid.
Ha a javítás helyett csak gázt töltenek a rendszerbe az olyan mintha egy lyukas vödörbe töltenének vizet.

Az autóklímák gázhiánya


Az autóklímáknál egészen más a helyzet, míg a split klímák hollanderes csatlakozásainál fém a fémre sajtolva tömít, addig az autóklímáknál vannak gumi tömítések, sőt a kompresszora sem hermetikusan zárt. Az autóklímák kompresszora a motortól kapja a hajtást egy tengelyen keresztül. A tengely egy tömszelencével van kivezetve a kompresszorból. Ha a sokáig (1-2 hónapig) nem kapcsolja be a klímát a tömszelence gumija "kiszáradhat" és egy picit zsugorodhat, ez nagyon parányi változás, de arra elég, hogy a belső nyomást elengedje. A működő klíma a rendszerben a hűtőközegel együtt az olaj is kering ami találkozhat a tömszelencével és megkeni azt.
Ezért mondják azt, hogy az autóklímát télen is be kell kapcsolni néha. 




Megjegyzések

Népszerű bejegyzések